Bart Naber liep als student stage bij een werving- en selectiebureau. Het viel hem op hoeveel tijd en geld sollicitatieprocedures kosten. Ik dacht: "Dat moet eenvoudiger, effectiever en leuker kunnen." Zo ontstond de sollicitatie-app OTSO.

"Werkzoekenden hebben minder dan twee minuten nodig om een profiel aan te maken", zegt de jonge ondernemer. Ze downloaden de gratis app, melden zich aan met hun LinkedInprofiel en Facebookprofiel en vullen zes voorkeuren in. Voorwaarde is wel dat de werkzoekende een cv of LinkedInprofiel heeft en een beschrijving van zichzelf in tachtig woorden.

Op basis van de ingevulde voorkeuren - waaronder werkveld, opleidingsniveau en salaris - zoekt OTSO passende vacatures. Daarna kan de werkzoekende gaan swipen. Naar links is niet geïnteresseerd, naar rechts is wel geïnteresseerd. Daarna kun je nog een korte motivatie toevoegen of direct solliciteren. Heeft de werkgever ook belangstelling, dan is er een match en krijgen beiden elkaars contactgegevens.

Oneindig swipen

"We willen ernaar toe dat je oneindig kunt swipen", zegt Naber. Daarvoor zijn natuurlijk voldoende vacatures nodig. Maar aan belangstelling van werkgevers geen gebrek. De website van OTSO vermeldt indrukwekkende namen.

Sinds dit jaar kunnen werkgevers gratis vacatures plaatsen en betalen ze alleen performance based per sollicitant. Dit betekent: geen sollicitanten, geen factuur. Dat geeft organisaties de mogelijkheid om zoveel vacatures te plaatsen als ze willen. Ook kunnen ze meerdere recruiters, via een dashboard op hun pc, toegang geven tot het platform.

Vanaf het begin zijn er altijd grote bedrijven aangesloten bij OTSO, zoals Nuon en Dominos pizza. Naber is ervan overtuigd dat de Tilburgse ondernemerscultuur heeft bijgedragen aan zijn succes. "Ons kent ons, warme contacten, elkaar willen helpen en versterken", omschrijft Naber het klimaat in de stad waar hij is geboren en getogen.

Launch party

De eerste werkzoekenden wist hij binnen te halen door een launch party te organiseren in een Tilburgs café. "Gasten konden alleen binnen als ze ons hadden geliked op Facebook of onze app hadden gedownload."

Wat ook hielp was de gratis publiciteit voor het innovatieve product. "We hebben nieuwswaarde gecreëerd en gekregen", zegt Naber niet zonder trots. Met een knipoog naar de populaire dating app, kwam OTSO in het nieuws als de Tinder voor bedrijven. Daarnaast werd hij tweede bij de Accenture Innovation Awards en eindigde hij als derde in de race voor Ondernemer van het Jaar bij VNO-NCW.

1.5 miljoen swipes

Tweeënhalf jaar na de oprichting van OTSO is er via de app meer dan 1.5 miljoen keer geswiped en wordt deze door meer dan 25.000 werkzoekenden gebruikt. Meer dan vijfhonderd werkgevers plaatsen vacatures op het online sollicitatie platform. Het jonge bedrijf van Naber telt acht werknemers.

Wat de oprichter betreft is dit nog maar het begin. OTSO is voor werkzoekenden en werkgevers nu één van de manieren om elkaar te vinden. "Het is een kanaal erbij. Ons steven is dat we straks het enige kanaal zijn."