Fujifilm in Tilburg gelooft in sociale en technologische innovatie, gericht op duurzame oplossingen. Zo besloot Fuji met andere internationale ondernemingen een gezamenlijke afvalwaterzuivering te bouwen op bedrijventerrein Vossenberg. “Lokale verbondenheid speelt een belangrijke rol bij dit project", zegt algemeen directeur Peter Struik.

Vijf windmolens markeren het terrein van Fujifilm Tilburg – onderdeel van het Europese hoofdkantoor en met 850 werknemers de grootste buitenlandse productielocatie van de Japanse multinational. De molens voorzien het bedrijf van stroom voor de productie van fotopapier, offsetplaten en membranen.

Nieuwe koers

De windmolens staan ook symbool voor de nieuwe koers van het bedrijf. De opkomst van de digitale fotografie leidde begin deze eeuw het einde in van het onderdeel waar fotorolletjes werden gemaakt. “We gingen in drie jaar tijd van topproductie naar sluiten", zegt de algemeen directeur. De Tilburgse vestiging besloot vol in te zetten op de ontwikkeling van innovatieve, vooral duurzame producten, gebaseerd op kennis die het bedrijf al in huis heeft.

Zo produceert het membranen, voor de zuivering van water of gas. Een andere toepassing is energieopwekking. Dit gebeurt in een proefcentrale bij de Afsluitdijk, met een technologie die gebruik maakt van de overgang van zoet naar zout water. Als deze proef met Blue Energy slaagt, kan de innovatie overal worden ingezet waar rivieren in zee stromen. “We zoeken vooral naar groeimarkten", zegt Peter. "Schoon water is er één, net als duurzame energieopwekking.”

Gezamenlijke waterzuivering

Op het Fujifilm-terrein staat ook een nieuwe waterzuivering. De installatie gaat afvalwater van Fuji, Coca-Cola, IFF en Agristo zuiveren. Het eindproduct is zo schoon dat het rechtstreeks op het nabijgelegen Wilhelminakanaal kan worden geloosd. Ook waterschap De Dommel en Engie participeren in het project.

Een eigen zuivering voor alleen eigen afvalwater was duurder geweest voor alle deelnemende bedrijven en lang niet zo duurzaam. De waterzuivering is wat Peter betreft een mooi voorbeeld van sociale innovatie. “In je eentje ga je sneller, samen kom je verder."

Open Innovation Hub

Samen kom je verder is ook de gedachte achter de Open Innovation Hub. Fujifilm Tilburg opende in 2016 op eigen terrein een ruimte waar bedrijven en kennisinstellingen kunnen samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Externe relaties, maar ook medewerkers van andere vestigingen kunnen er kennismaken met de technologieën die de locatie in huis heeft.

Om te laten zien waar de hub toe kan leiden werd de Fujifilm Future Challenge voor Tilburgse studenten georganiseerd. Het winnende team bedacht een indicator die de houdbaarheid van je product aangeeft.

Volgens Peter blijven mensen behoefte houden aan een plek waar je elkaar fysiek kunt ontmoeten, waar je met elkaar tot ideeën komt. "Kijk maar naar bedrijven als Google en Apple, die elk een eigen campus hebben."