PauwR heeft zichzelf al enkele keren opnieuw uitgevonden. Zo gaat dat, als je voorop wilt lopen in de online business. Samen met collega-internetbedrijven in Tilburg behoort PauwR tot de top in Nederland. En dat mag iedereen weten. Daarom kwamen ze met een gezamenlijk label: U:MAINL.Y

In een voormalige fabrikantenwoning die lang dienst deed als notariskantoor, staat nu een hangtafel tegen een achtergrond van graffiti. Hier adviseren 30 digital marketeers klanten als Hero, Expert en Voetbal International hoe ze hun reclamebudget online het best kunnen besteden.

PauwR rekent zich graag tot de voorhoede. Het bureau was bij de start in 2003 één van de eersten die zich bezighield met het vergroten van de vindbaarheid van klanten op Google. Het bedrijf liep ook voorop toen het zich specialiseerde in digitale marketing. Niet voor niets sleepte PauwR bij de Dutch Search Awards 2016 twee nominaties en een prijs in de wacht.

Kennis delen

Het bureau had ook als een van de eerste een economisch psychologe in dienst. Zij voorziet iedereen die dat maar wil wekelijks van psychologische marketingtips.

PauwR gelooft in kennis delen. Het bedrijf doet dat op allerlei manieren, met onder meer webdevelopers, reclame-, communicatie- en (social-)mediabureaus. Een groot deel van de omzet komt via dat partnernetwerk. Oprichter Pieter Voogt legt uit hoe dat werkt: "Oh, doen jullie dit? Dat is precies wat een klant van mij zoekt."

Om de eigen kennis bij te spijkeren, reisde het complete PauwR-team begin 2016 af naar Dublin, om daar een bezoek te brengen aan onder meer Google en Twitter. Dat past helemaal bij een bureau waar de tevredenheid van medewerkers voorop staat. De digital marketeers krijgen veel verantwoordelijkheid en alle ruimte om zich te ontwikkelen. Voogt: "Dat zijn belangrijke waarden voor de generatie Y die hier werkt, mensen van tussen de 23 en 33 jaar.”

Online talent

Het is belangrijk goed personeel aan je te binden in een branche waarin werkgevers altijd op zoek zijn naar online talent. Die zoektocht was één van de redenen dat Voogt begin 2014 samen met anderen UMAINLY oprichtte, een samenwerkingsverband van twaalf Tilburgse online bureaus. Een van de doelstellingen is het samen werven van goed personeel.

UMAINLY is ook een merk. "We willen laten zien dat Tilburg mooie bureaus heeft, die mooie dingen maken, voor grote klanten", zegt Voogt. "Dat kwam tot nu toe te weinig over het voetlicht." Hij denkt dat Tilburgers daarvoor te bescheiden zijn.

Online bureaus uit andere steden zijn onder de indruk van het samenwerkingsverband. "Maar voor ons was het een logische stap", zegt Voogt. Tilburgse bureaus zijn gewend elkaar tegen te komen en elkaar ballen toe te spelen. Dat zit volgens hem in het DNA van de stad. “Pas als je het tegen anderen vertelt, merk je hoe bijzonder het is."