Het gaat goed met de binnenstad van Tilburg. Het aantal bezoekers is de afgelopen 2 jaar met 10% gestegen en de leegstand ligt met 7% onder het landelijk gemiddelde. Alleen al in het kerngebied van de stad wordt € 200 miljoen geïnvesteerd. Het zijn ondernemers als Marlous Mutsaers en binnenstadregisseur Stefan van Aarle aan wie deze goede vibe te danken is.

“Het gaat steeds beter met de stad, dat merk ik aan alles,” vertelt Mutsaers, eigenaresse van de gelijknamige boekhandel in de Emmapassage. “Mensen die een tijdje niet in onze stad zijn geweest zeggen hoe leuk het hier is geworden. Het winkelaanbod is verbeterd, er is zichtbaar minder leegstand en de stad ziet er sfeervol uit. De aanloopstraten zijn inmiddels gevuld met kleine boetiekjes, die net even anders zijn. Een ambachtelijke kleermaker, een luxe pennenwinkel. Ook die ontwikkeling maakt de stad aantrekkelijker.”

Centrum Tilburg (Jostijn Ligtvoet Fotografie)
Centrum Tilburg (Jostijn Ligtvoet Fotografie)

Serieuze partner

Binnenstadregisseur Van Aarle vult aan: “We schaken op alle vlakken van het bord. De dynamiek is voelbaar. Als geboren en getogen Tilburger gaat mijn hart daar sneller van kloppen, dat begrijp je. Tilburg heeft veel meer te bieden dan shoppen alleen. De stad bestaat uit meerdere op zichzelf staande gebieden die je echt moet ontdekken. Zoals de Spoorzone en de Piushaven. Het is zeker niet de mooiste stad van Nederland maar door samen de mouwen op te stropen, hebben de ondernemers veel bereikt.” Van Aarle heeft ze daarbij geholpen door zijn ervaring en kennis te delen met het Ondernemersfonds. Dit fonds werd in 2014 mede door Mutsaers opgericht. “Tilburg heeft veel potentie maar het feit dat we als ondernemers samen zijn gaan werken heeft zeker invloed gehad,” vertelt zij. “Door de oprichting van het fonds werd het makkelijker om geld bij elkaar te zoeken. En de gemeente ging ons als serieuze partner zien. Zo komen er dingen van de grond die anders niet gelukt waren, van nieuwe evenementen tot gebiedsgerichte branding.”

Goed verhaal

Het Ondernemersfonds telt 630 leden. Dat mooie aantal is onder meer te danken aan de nauwkeurigheid waarmee de initiatiefnemers aan de slag zijn gegaan. Mutsaers: “We hebben professionele hulp gezocht. Samen met een bureau zorgden we dat we met een heel concreet verhaal de boer op konden. Waarom wilden we dit en hoe wilden we te werk gaan? De gemeente hielp mee door kritische vragen te stellen. En als we hun hulp wilden, moesten we zorgen dat we iedereen in de stad vertegenwoordigden. Pas toen we een goed verhaal hadden dat helemaal klopte, gingen we voorlichtingsavonden organiseren en onze plannen delen met ondernemers. Al met al heeft het ons een jaar gekost. Er was een grote groep die meteen wilde en ook bereid was geld in te leggen. Maar er was een nog grotere groep waar we hard aan moesten trekken.”

Budget verdrievoudigd

De leden van het fonds betalen een jaarlijkse bedrag. In de kas zat daardoor al gauw € 250.000. Door steun te zoeken bij landelijke fondsen, vastgoedeigenaren te betrekken en de gemeente onderdeel te maken van het team wisten de ondernemers dit bedrag in 4 jaar tijd te verdrievoudigen. Dat was ook wel nodig want alleen al kerstverlichting kost een ton. Mutsaers: “Inmiddels hebben we een begroting van dik 8 ton. En dat zie je terug in de stad. Stefan van Aarle heeft ons geleerd dat - als er goede ideeën zijn die meerjarig zijn – je dit als fonds moet aanjagen maar daarna moet het initiatief zo snel mogelijk zelfstandig verder. En we hebben geleerd om vooruit te kijken en zo onze cash flow te beheren. Eens per jaar is er een druk bezochte informatieavond. Via ons eigen intranet delen we nieuwtjes, bewonersbrieven, enquêtes en veiligheidszaken zoals informatie over winkeldiefstallen. Een goede communicatie is belangrijk. In het fonds gaat veel geld om en iedereen moet zich in het beleid blijven herkennen.”

Retail evenementen

“Op dit moment loopt de derde fase van een campagne om shoppen in de binnenstad te promoten,” vertelt Van Aarle. “We denken dat we mensen met retail evenementen naar de stad kunnen halen. Tijdens het evenement Kaapstad bijvoorbeeld hebben we commercie op een vernieuwende manier gecombineerd met cultuur. De hele stad was gekaapt door kunstenaars; op elke straathoek verrasten we winkelend publiek met kunst en cultuur. In september verrees er een enorme catwalk op het Vreedeplein waar modellen van Elite Models de laatste mode toonden. En elke laatste zondag van de maand is er een markt waar lokale maakbedrijfjes hun waar verkopen. De markt eindigt om 2 uur zodat bezoekers mooi nog even kunnen winkelen in de binnenstad.” Dit soort evenementen werkt", besluit Mutsaers. “Sinds we dit soort events organiseren, is mijn omzet gegroeid.”