Voor de vierde keer is Tilburg University uitgeroepen tot de best communicerende universiteit in de Impact Ranking van het Haagse Bureau ScienceWorks in samenwerking met Elsevier. De prijs werd uitgereikt op een congres over de maatschappelijke impact van alfa- en gammawetenschappen in Amsterdam op 7 december.

De Best Communicerende Universiteit 2017 werd vastgesteld op grond van het aantal publicaties in Nederlandse kranten, optredens in nationale radio en TV-programma’s en – voor het eerst dit jaar – (Engelstalige) vernoemingen in internationale dagbladen en op het internet. “De onderzoekers van Tilburg University zijn het meest succesvol in de wijze waarop ze publiciteit genereren met hun onderzoek”, stelt ScienceWorks.

Vier categorieën in Impact Ranking Scienceworks/Elsevier

Naast Best Communicerende Universiteit 2017 dingen universiteiten mee in drie andere categorieën: de Ondernemende Universiteit als aanjager van ondernemerschap (winnaar: Universiteit Twente), de Samenwerkende Universiteit als dienstverlener aan publieke sector en bedrijfsleven (winnaar: Wageningen University) en de Maatschappelijke Universiteit (winnaar: UvA). Voor deze laatste onderzocht ScienceWorks vermeldingen in de stukken van Eerste en Tweede Kamer, het Europees Parlement en gemeenten. Ook is geteld hoeveel wetenschappers er zitten in adviesraden van de overheid. De overall winnaar is de universiteit die gemiddeld over de vier categorieën het best scoort (Universiteit Twente). De ranglijst verscheen eerder in 2011, 2013 en 2015, en ook daarin verdiende Tilburg University de eerste plaats in de categorie Best communicerend.

Erkenning

Rector Emile Aarts: "We zijn er erg blij mee dat we voor de vierde keer deze erkenning krijgen, onze wetenschappers willen naar buiten treden met hun onderzoek, hun bijdrage leveren aan het vooruit helpen van de samenleving, en dat wordt gezien en gewaardeerd."

De Maatschappelijke Impact ranking is gebaseerd op twintig variabelen waarvoor de gegevens komen uit publieke bronnen en door universiteiten aangeleverde informatie.