Tilburg heeft sinds donderdag 21 september de primeur met de HEMA flagshipstore: "De mooiste HEMA van Nederland", zegt Tico Schneider, directeur HEMA Nederland. "Tilburg is een echte HEMA-stad." Uit eigen onderzoek van de warenhuisketen blijkt een enorme potentie voor HEMA in Tilburg. "De bevolkingsopbouw is heel divers. Dat past bij ons. Want HEMA is er voor iedereen."

Niet voor niets heeft HEMA juist in Tilburg een flagshipstore. Bovendien, als de nieuwe formule hier aanslaat, is dat een goede indicator voor de rest van Nederland. "We introduceren hier heel bewust ons, ons nieuwe foodconcept in combinatie met de nieuwe werelden-formule. De werelden-formule hebben we dit jaar al in meer dan 300 van onze kleine winkels geïntroduceerd. Tilburg is de eerste grote winkel waar deze nieuwe winkelindeling doorvoeren. Hoe Tilburg reageert, is een goede indicator voor de rest van Nederland."

Schneider kent de stad goed uit de tijd dat hij nog regiomanager was. “Ik heb de diversiteit van Tilburg zelf meegemaakt.” De HEMA in het centrum trok altijd al een breed publiek. Inwoners van volkswijk Broekhoven – bekend van Roy Donders – tot De Blaak, ooit gebouwd voor de ‘beter gesitueerden’: iedereen kwam er.

Tilburg kon niet wachten

De HEMA-vestiging aan de Heuvelstraat was twee maanden dicht voor de verbouwing tot flagshipstore. Veel te lang naar de zin van veel Tilburgers. Schneider ondervond dat toen hij vlak voor de heropening op 21 september een kijkje kwam nemen. “Een meneer met een broek in de hand vroeg me waar hij kon afrekenen. Hij was tussen de bouwvakkers door gewoon de winkel in gelopen.”

HEMA en de verhuurder van het pand hadden die twee maanden echt nodig. De verbouwing is ingrijpend geweest. “We hebben deels gebouw op het platte dak, waar nog geen winkel was. Een stuk van de voormalige bakkerij is gebruikt om roltrappen te maken. De winkel is nu weer toekomstbestendig.”

tico-schneider.jpg
Fotobijschrift: Tico Schneider, directeur HEMA Nederland

Twee passages erbij

De roltrappen komen nu nog uit aan de achterkant van het pand. Straks krijgt het warenhuis als het ware een tweede voorkant, omdat hier een nieuw straatje komt. Ook in de Heuvelstraat, schuin tegenover het HEMA-pand, is een nieuwe passage gecreëerd. “Het is echt indrukwekkend hoe twee doorbraken worden gerealiseerd” vindt Schneider.

Hij ziet het als een voorbeeld voor anderen hoe de gemeente Tilburg samen met vastgoedfonds Wereldhave en projectontwikkelaars werk maakt van het stadscentrum. “Hier wordt geïnvesteerd in het winkelen van deze tijd, in convenience en experience. Ondanks het toenemende aantal online aankopen, is er altijd ruimte voor innovatie in winkelen”, meent Schneider, tot voorjaar 2017 head e-commerce bij HEMA. 

Aantrekkelijk vestigingsklimaat

De samenwerking in Tilburg werpt nu al zijn vruchten af. Hudson’s Bay heeft gekozen voor Tilburg, net als Primark en Decathlon. “Er zitten hier meerdere grote spelers bijeen, dat versterkt elkaar. Dat maakt het vestigingsklimaat heel aantrekkelijk.” Schneider heeft alle vertrouwen in de toekomst. “Ik ben daar ronduit positief over. Er staat een prachtige formule. Dit is de mooiste HEMA van Nederland.”