Ileen Kersemaekers is 29 jaar, geboren in Tilburg en eigenaresse van Frisse Koppen; een modellen- en castingbureau dat modellen, acteurs, actrices en figuranten boekt voor commerciële video- en fotoshoots.

Om een reclamecampagne te laten slagen is het van groot belang het juiste gezicht, persoon of ‘typetje’ te vinden, passend bij het product, de dienst of het verhaal dat wordt uitgedragen in de advertentie. Dit hoeven dus niet persé de lange, slanke, gespierde modellen te zijn die op de covers van fashion-tijdschriften prijken. Frisse Koppen boekt betrouwbare, vriendelijke en fotogenieke modellen en acteurs die het straatbeeld vertegenwoordigen, in alle soorten en maten, jong en oud.

Topdag

Frisse Koppen heeft vorig jaar de casting verzorgd voor de productie van een grote televisie-commercial, voor een bekende meubel- en interieurwinkelketen. Met 40 acteurs, actrices en figuranten sterk schoten we een hele dag in Zeeland, in the middle of nowhere. Dat was echt een top-dag en ervaring!

Wat soms lastig aan dit werk is, is dat je supersnel moet schakelen. Wanneer een model ziek is, of bijvoorbeeld niet naar de shoot kan komen door overmacht, dan moet je meteen iemand anders regelen. De hele shoot is namelijk van het model afhankelijk. Maar die snelle werkwijze past ook wel bij me, dat maakt het ook uitdagend.

Geboren en getogen

Tilburg was voor mij de perfecte stad om Frisse Koppen te vestigen, omdat ik een grote kans zag voor een modellen- en castingbureau in de regio van Brabant / Zuid-Nederland. Daarbij ben ik een geboren en getogen Tilburgse, waardoor ik de afgelopen jaren een groot netwerk heb kunnen opbouwen in deze stad. Daar profiteer ik nu van als nieuwe ondernemer, in het Veemarktkwartier.

Mijn advies voor startende ondernemers? Onderzoek goed of je idee een kans van slagen heeft voordat je jezelf in het diepe gooit en start je bedrijf niet te ‘gehaast’, maar doe alles stap voor stap. Dat heb ik ook gedaan en daar ben ik nu heel blij mee. Ik ben niet voor onaangename verrassingen komen te staan namelijk.

Veemarktstraat 34, 5038 CV Tilburg

Expo 88 - A heart for business

Dit verhaal is onderdeel van Expo 88 - A heart for business. Deze tentoonstelling – met foto’s in zowel Station 88 als op de universiteit - laat twintig diverse ondernemers zien die hun opleiding aan de universiteit of een hbo-instelling volgden, familiebedrijven, starters, ondernemers van buitenlandse komaf en ondernemers die begeleid zijn door de afdeling ondernemersadvies van de gemeente Tilburg. Bedrijven die al wat langer bestaan, maar ook betrekkelijke nieuwkomers. Fotografen Erik van der Burgt en Tommy de Lange brachten naar aanleiding van de opening van Station 88 op 1 maart de ondernemers in beeld. De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van Citymarketing Tilburg (Make it in Tilburg), Station 88 en Tilburg University.