Hanneke Hendrix verdween deze zomer in de drukt van de Efteling om te schrijven voor de bundel INC. Ze observeerde de bezoekers, het personeel en heel haar omgeving. Hieruit haalde ze haar inspiratie voor het verhaal: De foto. “Eenmaal op kantoor zit iedereen rustig achter zijn computer, terwijl vuur en rook van de liveshow langs de ramen omhoog trekt,” beschrijft Hanneke in haar verhaal over de Efteling.

Lang, heel lang geleden werd de basis voor de Efteling geboren. Het was toen nog niet de bedoeling dat het een attractiepark zou worden. Nee, het park zou een sportpark worden. Het sportpark opent in 1935. Bijna 20 jaar later in 1952 opent het sprookjesbos met sprookjes van het eerste uur zoals Langnek, Doornroosje, Sneeuwwitje en de Chinese Nachtegaal. Toen, lang geleden kostte een kaartje slechts 80 cent, omgerekend € 0,36. Vele jaren gingen voorbij en de Efteling maakte grote veranderingen mee.

Sindsdien is de Efteling uitgegroeid tot een van de grootste attractieparken van Europa, met 5,18 miljoen bezoekers in 2017. De Wereld van de Efteling bestaat daarnaast uit diverse verblijfsaccommodaties, een golfbaan, een theater en faciliteiten voor zakelijke bijeenkomsten. Met haar televisieseries, kinderradiozender en YouTube-kanaal brengt de Efteling haar sprookjesbeleving steeds vaker bij de mensen thuis. De familiemusicals die de Efteling produceert, zijn eerst te zien in het eigen theater en reizen daarna naar theaters in Nederland en Vlaanderen.

Het Sprookje van Hanneke en de Efteling

Robine van den Hurk, Brand marketeer – Efteling: “De Efteling wil altijd bijdragen aan het ontwikkelen van nieuw talent. Als een van de grootste bedrijven in Brabant konden we natuurlijk niet ontbreken in deze verhalenbundel. Zeker omdat er zoveel verhalen te bedenken zijn over de Efteling. In het verleden hebben wij al vaker met schrijvers gewerkt, maar deze verhalen zijn vooral gebaseerd op bestaande verhalen, mythes en legendes. Het leuke van Hannekes verhaal, is dat zij de kernwaarden van de Efteling centraal heeft gesteld bij haar verhaal.”

Hanneke Hendrix

In 2012 maakt Hanneke Hendrix (1980) haar debuut met de roman De verjaardagen en krijgt ook meteen nominaties voor literaire prijzen. Vanaf dat moment schiet ze uit de startblokken. Ze schrijft meerdere romans, maakt hoorspelen, creëert podcasts, geeft les, schrijft teksten voor NRC Handelblad en Das Magazine, werkt voor VPRO en De Correspondent en pakt podia op onder anderen Lowlands en De Parade. En ze dit jaar is er weer een roman van haar uit: Aswoensdag.

Vernieuwende storytelling

Tilt neemt met INC. de positie in tussen twee groeiende velden van het Brabantse landschap: het innovatieve bedrijfsleven én jong literair talent in de provincie. Tilt zocht enthousiaste, creatieve bedrijven en auteurs om samen aan het werk te gaan, om elkaar beter te leren kennen en van elkaar te leren.

Acht talentvolle, jonge schrijvers draaiden deze zomer mee in acht Brabantse bedrijven. Ze namen plaats achter een nieuw bureau, kletsten bij de koffieautomaat, maakten een wandeling met de directeur of dwaalden rond in magazijnen. Ze namen een kijkje achter de schermen en deden er inspiratie op voor een kort verhaal. De acht verhalen die daaruit ontstonden, zijn gebundeld in INC.

Meer INC. verhalen lezen? Klik dan hier.