Een uitstekende neus voor zaken

Tien jaar geleden maakten Bram Mutsaers en Luuk Schormans een aantal slimme deals op marktplaats.nl. Inmiddels hebben deze mannen 46.000 producten in het assortiment van hun eigen webshop gereedschapcentrum.nl en boren ze ook de Belgische, Franse en Spaanse markt aan. Dit is geen uit de hand gelopen hobby, maar een uitstekende neus voor zaken.

Bram Mutsaers ontwierp hijskranen op het moment dat hij een aantal succesjes boekte op marktplaats.nl. Al gauw liep deze handel zo goed dat hij het moeilijk kon combineren met zijn baan: “Ik liep Luuk tegen het lijf. We kenden elkaar al van de Tilburgse wijk de Blaak en zaten op dezelfde basisschool. Ik zei tegen hem: “Als jij nou de verkoop doet, dan doe ik de financiering en delen we de winst.” Luuk is wat jonger en begon net met studeren. Dit leek hem een beter bijbaantje dan vakkenvullen bij de AH.” Met een startkapitaaltje van de vader van Luuk konden de mannen echt aan de slag. Drie jaar later zei Bram definitief zijn baan op, was Luuk klaar met studeren en namen ze hun eerste personeelslid aan.

Vroeg met internet binnen de branche

Al gauw begonnen de zaken goed te lopen. Bram: “Dat komt ook door het feit dat we vroeg met internet waren binnen de branche. Bouwvakkers zijn daar redelijk ouderwets in, weet je.” Ze boorden de buitenlandse markt aan, waar ze via het moederbedrijf HBL Online bekendstaan als Fixami. “Want gereedschapcentrum.nl klinkt niet zo lekker in het Spaans.” In de loop van de jaren zijn Bram en Luuk steeds meer gaan professionaliseren. “We denken allebei vanuit de producten en niet vanuit de naam. Op die manier onderzoeken we veel en ontdekken we waar behoefte aan is. Zo blijven we groeien in personeel, techniek en automatisering”, legt Bram gedreven uit. 

Veel studenten en goed personeel

Zoals Luuk vanuit zijn studie doorstroomde in het bedrijf, geldt dat voor veel van de personeelsleden van Bram en Luuk. “Er werken veel studenten bij ons, veel jonge mensen. Het is voor ons geen probleem om aan goed personeel te komen. En dat is een voordeel. Ook denken er veel mensen met ons mee in Tilburg, veel mensen willen ons helpen. Ook het contact met de gemeente is goed. Ik kan me voorstellen dat dat niet overal zo is”, bedenkt Bram.

Erkenning

Bram en Luuk zijn trots op wat ze als team hebben bereikt. Bram: “De Gazellen Award die we het afgelopen jaar wonnen, geeft erkenning. Daar halen we energie uit.” Op dit moment groeit HBL Online/gereedschapcentrum.nl wederom uit zijn voegen en daarom verhuist het bedrijf in het najaar richting het industrieterrein naast Vossenberg II. Bram en Luuk maken alvast nieuwe plannen: “Het zou mooi zijn als wij de markt niet alleen veroveren, maar ook kunnen verschuiven. Tenslotte blijft de online focus maar groeien.”

https://www.gereedschapcentrum.nl/

Het product is te zien als onderdeel van de expositie 'Tilburgse makers' bij Hotel Mercure, Heuvelpoort 300 in Tilburg.