Hugo Leijtens is een van die dertien deelnemers aan het Investor Readiness Programma van Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM).

“Ik heb de afgelopen weken enorm veel geleerd. Het Investor Readiness Programma dwingt je te kijken naar zaken waar je als startup zelf onvoldoende tijd voor neemt en die je anders misschien vergeet. Dankzij het Programma hebben wij reuzenstappen gemaakt.”

De Presentatie

Na tien weken, dan eindelijk onze eindpresentatie. Vijf minuten hadden we. Met aansluitend ruimte voor feedback. De zaal zat vol, ik gok met een mannetje of veertig. Deelnemers, nieuwsgierige oud-deelnemers, medewerkers van de BOM en partnerorganisaties, en een aantal investeerders.

De presentaties duurden bij elkaar de hele middag. Alle overgebleven deelnemers achter elkaar -de helft van de deelnemers aan het Programma is gaandeweg afgevallen. Ik had mijn presentatie goed voorbereid, voelde me goed. Vijf minuten is erg kort, maar zorgt er ook voor dat je je verhaal compact kunt vertellen, to the point.

De presentaties draaiden nadrukkelijk niet om een pitch. Maar om de groei die je als starter gedurende het Programma doormaakte. Daarbij heb ik ingezoomd op onderwerpen waar we echt stappen hebben gemaakt. Zo beschikken we nu over een gedegen business case, een goede validatie vanuit de markt en een duidelijk geformuleerde visie. Die had ik wel in mijn hoofd, maar kon ik nog niet altijd even helder naar anderen vertalen.

Na afloop...

Na afloop van mijn presentatie kreeg ik enkele scherpe vragen, en ja, van de eerste twee raakte ik een tikkie in de war. ‘Waarom zou ik gebruik gaan maken van Retailcoin? ‘Waarom zou ik als consument in de binnenstad gaan kopen in plaats van online?’ Goede vragen, maar het doel van de eindpresentatie was geen pitch. Deze twee gingen duidelijk wel over Retailcoin als product. Dus moest ik een pitch gaan verdedigen, terwijl ik die niet had gegeven. Dat doe ik graag en met liefde, want ik geniet van elk moment dat ik over Retailcoin mag praten, maar het gaf mijn presentatie even een onverwachte wending.

Het Investor Readiness Programma

En dit wil ik graag nog onderstrepen. Als kleine startup is het bijna onmogelijk te kunnen overzien wat de belangrijke slagingsfactoren voor je toekomstige onderneming zijn. Het Investor Readiness Programma dwingt je heel kritisch met al die mogelijke factoren bezig te zijn. Maar most of all is dit Programma de juiste kritische spiegel die elke beginnende onderneming zichzelf zou moeten voorhouden. 

Ook interessant van het Programma. Je leert van elkaar. Leert over de struikelblokken die bijna elke ondernemer kennelijk tegenkomt, en je maakt die strubbelingen ook echt van heel dichtbij mee. In week vijf bijvoorbeeld zaten we in een workshop, waarbij we onze business case moesten analyseren en samenstellen. Tijdens de workshop vertelde een van de deelnemers dat hij wilde stoppen met het Programma. Hij was er gaandeweg achter gekomen dat zijn afzetmarkt niet in Nederland maar in de VS lag. Best een emotioneel moment toen hij dit aan de groep meedeelde.

En nu, ja, wat nu. We zijn druk bezig documentatie op te stellen voor een aantal geïnteresseerde investeerders. De laatste stap binnen het Programma.

Internationale primeur in Tilburg

Winkeliers in Tilburg krijgen straks de internationale primeur. Gaan ervaren wat Retailcoin op het gebied van klantenbehoud- en loyaliteit voor hen kan betekenen. Ik merk ook dat er veel interesse is vanuit investeerders. ‘Jullie zijn van dat bedrijfje dat Airmiles 3.0 gaat lanceren met iets van crypto’. Zo staan we kennelijk intussen bekend, en ja, dat moet nog wel wat scherper, en dat kan nu ook. Want dat is het verschil met 2018. We kunnen een veel duidelijker verhaal presenteren naar investeerders, consumenten en retail. We zijn klaar voor 2019.

Tijdens het Investor Readiness Programma van Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) worden Brabantse startups gedurende 10 weken klaargestoomd voor een financieringsaanvraag. Daartoe gaan ze aan de slag met business developers van Rewin, Brainport Development, Liof, Ondernemerslift+, Midpoint en BOM. In 2019 starten vier nieuwe programma’s. Voor de eerste editie in 2019 zijn nog plaatsen beschikbaar. Voor meer informatie surf naar de sites van BOM (www.bom.nl) en Midpoint Brabant (www.midpointbrabant.nl). Beide zijn gevestigd in Tilburg dat al jaren een goed klimaat biedt voor vernieuwende en startende ondernemers.