Slim inspelen op de maatschappelijke behoefte

Dat kinderen meer moeten buitenspelen, is op dit moment een hot topic binnen het maatschappelijk debat. Maar hoe ga je dat stimuleren en hoe houd je als ouder ook nog eens een oogje in het zeil? Ellie Karssemakers en Anton de Nijs hebben de oplossing: Wanderwatch. Een interactieve smartwatch die buitenspelen weer leuk maakt en waarmee je kunt communiceren met je vrienden en je ouders. De markt is er klaar voor.

Gat in de markt

Ellie Karssemakers studeerde aan de Universiteit van Tilburg en heeft samen met haar partner Anton drie kinderen. Ellie: “Een van die drie krijgt het altijd voor elkaar om ertussenuit te knijpen op een onbewaakt ogenblik. We grapten dat we bij hem een GPS-chip moeten inplanten, zodat we hem nooit kwijt zijn.” Maar van het een kwam het ander. Ellie en Anton werden serieus: “De technologie is er en een mobiele telefoon raakt vaak kwijt of valt kapot. Kinderen zijn verknocht aan interactieve apparaten. Binnenspeelgoed is bijna altijd interactief, buitenspeelgoed niet. Daar zagen wij een kans.”

Interactief buitenspelen

De Wanderwatch combineert de lol van interactieve spellen met al het goede van buitenspelen. Kinderen bedenken hun eigen spel en de Wanderwatch maakt dat interactief. Bijvoorbeeld met de geluiden-app. “Als kinderen buiten een spel met een politieauto spelen dan klinkt een sirene, maar je kan ook voor hoefgetrappel kiezen als je liever een spel met paarden speelt. Een ander voorbeeld is het spel met een magische steen. Die kun je verstoppen en met de Wanderwatch ga je dan via Bluetooth schatzoeken”, legt Ellie uit. Via de chat kunnen kinderen met elkaar en met hun ouders communiceren. Dit chatten kan via tekst-, tekeningen- of voice-berichten, zo is het voor iedereen mogelijk om op zijn eigen manier te communiceren. Ook kun je als ouder altijd zien waar je kind is via de GPS tracking. De mogelijkheden om de Wanderwatch uit te breiden zijn eindeloos.

Starterslift

Vanuit het Tilburgse Starterslift krijgen Ellie en Anton veel hulp. “Als alumni van de universiteit zijn we bij Starterslift binnengekomen,” vertelt Ellie, “we hadden meteen een goede klik. Ze helpen waar ze kunnen. Vooral de financiering en het zoeken naar investeerders blijven erg lastig. Midpoint Brabant en gemeente Tilburg brengen ons gelukkig met interessante partijen in contact.”

 https://www.wanderwatch.com/nl_NL/

Het product is te zien als onderdeel van de expositie 'Tilburgse makers' bij Hotel Mercure, Heuvelpoort 300 in Tilburg.