Klantengesprekken. Daaruit bestond vooral de tweede week van het Investor Readiness Programma. Die gesprekken zijn nodig om ons verhaal en onze marktpropositie te toetsen. Heel leuk en intens om te doen. Als hulpje hierbij hanteerden we een methodiek die we leerden in een soort mini bootcamp van BOM. Want hoe stel je nou eigenlijk een vraag waarmee je iets valideert. Dat is nog helemaal niet zo makkelijk, terwijl ik dat toch echt wel vaker heb gedaan.

De klantengesprekken zijn een van de meest cruciale punten in het hele programma. Ze kosten veel tijd en energie, zeker, maar het is enorm belangrijk je vragen zo te leren stellen dat mensen gaan vertellen wat zij willen vertellen, niet zo zeer wat ik wil horen.

Perspectief van de klant

Onze klanten zijn winkeliers die we voor ons Retailcoin-loyaliteitsprogramma proberen te interesseren. Natuurlijk hoor ik het liefst dat die allemaal met smacht zitten te wachten op onze prachtige klantenloyaliteit-oplossing. Maar de realiteit leert dat winkeliers met hele andere dingen bezig zijn, en vaak al meerdere keren zijn warmgemaakt voor andere loyaliteitsprogramma’s. Door goed met ze te praten, en goed naar ze te luisteren, begrepen we waar zij echt wakker van liggen en wat hun behoeftes zijn. En dat is niet noodzakelijkerwijs nog een loyaliteitskaart.

Al die gesprekken samen vormden een soort reis. Hoe meer we er voerden, hoe meer inzichten we kregen over onze propositie. Hoe moeten we ons product goed in de markt zetten. Welk taalgebruik moeten we daarbij aanhouden. Hoe moeten we onze visie vertalen naar de ondernemer. En dat kwam wel als een verrassing. Ik dacht dat alle winkeliers al druk bezig waren met digitale transformatie. AI, blockchain, Customer Intelligence of andere innovaties, het staat alleen bij de grote ketens en merken op de agenda. Kleinere winkeliers richten zich vooral op winkelbeleving en slim ondernemen.

Ik begrijp dat aan een kant wel. Digitale transformatie is heel duur. Alleen al ernaar kijken kost je als het ware 10 duizend euro. Het is droge stof voor velen en de mogelijkheden ervan zijn zo groot dat niet iedereen misschien weet waar hij moet beginnen en wat voor hem interessant is, en ja, de volgende dag moet wel weer om negen uur ’s ochtends de winkel open.

Afgelopen week ben ik trouwens via de BOM in contact gekomen met Octrooicentrum Nederland onderdeel van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ze wilden graag met ons praten over patenten op Intellectueel Eigendom. Na afloop van dat gesprek kreeg ik het verzoek een onderzoeksvraag voor ons loyaliteitsprogramma in te dienen. Omdat we misschien iets hebben ontwikkeld waarop je een patent kunt aanvragen. Loyaliteit en blockchain, het is een erg nieuw onderwerp. De kans dat je daarop nog patenten kunt registreren, is vrij groot.

De conclusie

Onze conclusie na opnieuw een week: loyaliteit programma’s zijn er genoeg. De vraag is: hoe kun je hiermee een bijzondere bijdrage leveren aan de totale winkelbeleving. Dat de meeste winkeliers niet bezig zijn met digitale transformatie is een probleem en een kans tegelijk. Het probleem: de transformatie stopt niet en kleinere winkeliers moeten nu echt hierop acteren willen ze de achterstand nog kunnen inhalen. De kans: wij kunnen hen daarbij helpen.

We gaan volgende week onder meer die problemen en kansen onderzoeken en nog wat dieper in de digitale bezigheden van winkeliers duiken.

Tot volgende week!

Voor meer blogs van Hugo, klik hier.https://makeitintilburg.nl/ondernemersverhalen/?cat=1030


Hugo Leijtens is een van de dertien deelnemers aan het Investor Readiness Programma van Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Brabantse startups worden tijdens dit programma gedurende 10 weken klaargestoomd voor een financieringsaanvraag. Daartoe gaan ze aan de slag met business developers van Rewin, Brainport Development, Liof, Ondernemerslift+, Midpoint en BOM. In 2019 starten vier nieuwe programma’s. Voor de eerste editie in 2019 zijn nog plaatsen beschikbaar. Voor meer informatie surf naar de sites van BOM (www.bom.nl) en Midpoint Brabant (www.midpointbrabant.nl). Beide zijn gevestigd in Tilburg dat al jaren een goed klimaat biedt voor vernieuwende en startende ondernemers.